A hajók csak akkor irányíthatók, ha mozognak. Többnyire csak a kompok képesek álló helyzetben megfordulni, mert ezen járművek rendelkeznek speciális, un. aktív kormánnyal. Az óceánjáróktól a kis vízi járművekig haladás szükséges ahhoz, hogy kormányozni lehessen. A hajtóerőt korábban sok négyzetméternyi vitorla biztosította, melyek kezelése, szélbe állítása, megfeszítése (vagy éppen az árboc törés veszélye miatt megeresztése) kemény fizikai munkát és összhangot igényelt a legénység részéről. Másrészt a hajó kormányzásához is komoly fizikai erőre volt szükség (nem létezett szervo kormány). Ha a legénység nem gondoskodik kellő mennyiségű kifeszített vitorláról, és/vagy nem kormányozza a járművét, a hajó nem halad, és így az iránytartás sem lehetséges. Mivel iránytartás nincs, vihar esetén a hajót a hullámok "irányítják", azokkal párhuzamos irányba áll, majd a hullámok törvényszerűen felborítják. Ez nem csak a régi korok hajóira igaz, manapság is megtörtént, hogy egy nagy óceánjáró teherhajó csupán azért süllyedt el, mert motorikus hiba miatt nem tudott tolóerőt leadni, ezáltal kormányozhatatlanná vált, és a hullámok szabályosan "vízbe forgatták".
Az emberi élet ugyanilyen törvényszerűségek szerint működik. Aki nem szedi rendbe a dolgait, vágyait, kívánságait, vagyis nem rendelkezik önuralommal, az hasonlít ahhoz a hajóhoz, melynek nem kezelik a vitorlázatát, vagy nem kormányozzák. Ennek ellentéte is igaz, mert aki tud uralkodni önmaga felett, az képes túlélni, még akkor is, ha látszólag összecsapnak feje felett a hullámok.
Sajnos sokszor ez egyedül nem megy, az ember kérhet (isteni) segítséget!
Van két videó, amik képies allegóriaként szolgálhatnak:
https://www.youtube.com/watch?v=fvsq-Q6P4Yg (kis laboratóriumi bemutató hogy miért veszélyes az oldalról érkező hullám)
https://www.youtube.com/watch?v=BX3kFCgvKp4 (egy hajón készült kis video erős viharban, hatalmas hullámok között; talán illusztrálja a fent leírtakat, hogy hogyan "lehet" túlélni ;-)
Ajánlott bejegyzések: